Sólová jazda má svoje čaro. To potvrdí každý motorkár. Niekedy je ale situácia iná a na jednom stroji idú dvaja. Je v tom rozdiel? Áno, veľký. A je potrebné, aby sa tomu prispôsobil vodič aj spolujazdec.
Rovnokroj
Je pochopiteľné, že motorkár má všetko vybavenie, o spolujazdcovi to vždy tvrdiť nemožno. O to viac, ak ide len o nárazovú akciu. Vždy by ale mal mať kvalitnú moto bundu z kože a so všetkými chráničmi, rukavice a helmu. Nohavice na motorku ani topánky na motorku nie sú podmienkou, ale mali by spĺňať bezpečnostné nároky. Vyvarujte sa teda šnúrkam a strapcom, skrátenej dĺžke džínsov, nízkemu sedu a dieram na kolenách. Ochrana nie je stopercentná, ale riskujete menej ako v bermudách a sandáloch.
Nasadať!
Môže sa to zdať ako malichernosť, ale opak je pravdou. Priemerný človek váži okolo sedemdesiatich kilogramov, a to je pri manipulácii s motocyklom pochopiteľne poznať. O sadnutí na stroj nehovoriac. Spolujazdec by mal vodiča upozorniť, ideálne mu dať vedieť verbálne alebo napríklad poklepaním na rameno a počkať na jeho súhlas. Prehodiť pravú nohu tak, aby nehrozilo popálenie o výfuk a chodidlo „šlo“ rovno na stúpačku.
Rovnako opatrný musí byť spolujazdec aj pri výstupe. Pri neobratnom zosadnutí môže vodič zavrávorat a motorka pôjde k zemi. Ak stojí na nerovnom podloží, je pravdepodobnosť pádu ešte väčšia. Nejde len o zničenie stroja, ale predovšetkým ohromné riziko úrazu, keď sa na človeka zvalí niekoľko stoviek kilogramov.
Plnou parou vpred
Teória je nudná, ale pre prax nevyhnutná. A pri jazde na motorke to platí dvojnásobne. Vopred treba spomenúť, že každý vodič má iný štýl jazdy a nemožno jedny pravidlá aplikovať na všetky. Vždy sa hneď na začiatku dohodnite, ako sa bude spolujazdec držať, čo si smie počas cesty dovoliť. Ideálne je držať sa jednou rukou v páse vodiča a druhou mať položenú na nádrži. Tak sa zaručí najväčšia stabilita a zbežná kontrola, že je všetko v poriadku.